CIT estoński - szczegóły

Chciałbym, aby dokładnie sprawdził Pan najaktualniejsze przepisy i szczegółowo odpowiedział na pytania. Prosiłbym bardzo uprzejmie wskazać podstawę prawną, interpretację instytucji lub artykuł na stronie rządowej w odpowiedzi do każdego pytania. To dla mnie niezwykle ważne – bo CIT estoński niesie za sobą potencjalnie wiele pułapek, na które chciałbym zawczasu się skutecznie zabezpieczyć. Mam następujące pytania dotyczące spółki z.o.o. na CIT estońskim:
1. Z załącznika nr 1 wynika, że aby spełnić warunek minimalnego zatrudnienia, wystarczy mieć 1 umowę zlecenia z pełnym ZUS-em na kwotę np. 100 zł (nawet z właścicielami spółki – ważne tylko aby spółka była płatnikiem zus i pit) oraz kilka innych umów zlecenia ze studentami bez ZUS-u i PIT-u, które wypełnią definicję 3 etatów (np. 6 umów po 80 godzin lub 3 umowy po 160 godzin). Proszę ocenić trafność tego myślenia. 2. Jak rozumiem jeśli nie będziemy przez 4 lata podatkowe (czyli 2023, 2024, 2025, 2026) rozliczać się na CIT estońskim, zapłacimy podatek na wejściu, tj. podatek od różnicy między wynikiem podatkowym a bilansowym. Którego roku podatkowego będzie on dotyczył? Tego, w którym wchodziliśmy czy tego w którym wychodzimy? 3. Czy jeśli wejdziemy w CIT estoński w marcu 2023 (czyli w trakcie roku podatkowego) to sprawi to, że warunek pozostania na CIT estońskim przez 4 lata podatkowe spełnimy dopiero w roku 2027? (rok dłużej niż gdybyśmy zrobili to w styczniu). 4. Jak rozumiem z CIT-u estońskiego wyjść możemy dopiero na koniec roku podatkowego? 5. Co gdy w trakcie roku okaże się, że nie spełnimy warunków zatrudnienia? Czy będziemy musieli to gdzieś zgłosić? Czy możemy zapłacić karę? Czy wówczas bez konsekwencji po prostu utracimy podatek CIT? Czy zapłacimy wówczas podatek na wejściu i wyjściu? 6. Czy wychodząc z CIT-u estońskiego będziemy musieli zamknąć księgi i podzielić cały wypracowany zysk w formie dywidendy? Oznaczałoby to zapłacenie efektywnie 20% podatku od całego wypracowanego zysku w czasie obowiązywania CIT-u estońskiego (bo nie moglibyśmy nic zostawić w spółce). 7. Czy wychodząc z CIT-u estońskiego po 4 latach nie zapłacimy żadnego podatku na wejściu i wyjściu, tj. będziemy mogli zostawić pieniądze w spółce i zapłacić od nich tylko 9% CIT?

Wygenerowano: 2024-05-05 03:22:17